woensdag 20 mei 2009

We maken muziek in de kleuterklas

Muziek in een kleuterklas is een must en zeker niet meer weg te denken. Kleuters leren erg veel bij door met muziek in de kleuterklas te werken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld erg veel bijleren door een liedje te zingen, hun taalontwikkeling word gestimuleerd, en meestal zit er ook ook een boodschap of een leerijk apect in een liedje. bv. een liedje over hoe je, je veters moet strikken, of over een slang die erg lang is. Kleuters vinden zingen erg leuk. Kleuters zijn ook heel blij als ze mogen experimenteren met muziekinstrumenten.


Maar al die muziekinstrumenten aankopen is duur, daarom hebben wij voor het vak muziek de opdracht gekregen om er zelf te maken.



De muziekinstrumenten die ik gemaakt heb van links naar rechts en van boven naar onder voorgesteld:
  1. De schuddoosjes: Dit zijn kleine geverfde doosjes en potjes opgevuld met allerlei kleine materialen zoals maïs, rijst, kikkererwten, macaroni enz. De kleuters mogen met de doosjes schudden op de maat van de muziek. Doordat de doosjes uit verschillende materialen zijn gemaakt (blik, karton, hout) en met verschillende materialen zijn opgevuld, is het ook leuk om samen met de kleuters te luisteren naar de verschillende geluiden die de schuddoosjes maken.

  2. De trommels: De trommels zijn gemaakt uit grote kartonnen buizen, met daarboven een laag van dunne stroken bruin papier die in behangerslijm zijn gedoopt. Door deze kringsgewijs op elkaar te leggen en daarna te laten drogen ontstaat er een hard bovendeel. De kleuters mogen daar dan met een trommelstok op trommelen. (De trommelstok is een een dun houten stokje waarop ik een parel gevijsd heb.)
  3. De bellenkransen: Met een leren riem, een zwart buisje, ijzerdraad en kleine belletjes is deze bellenkrans vlug gemaakt. Hij is speciaal in een kleiner formaat gemaakt omdat de kleuters deze met hun kinderhandjes zouden kunnen vastnemen.

  4. De schuurblokken: Deze bestaan uit een houten plankje waarop een blaadje schuurpapier is gekleefd. De kleuters moeten de 2 houten plankjes over elkaar wrijven, en dan maakt het instrument schuurgeluiden. Om de grip van kleuters op de schuurblokken te verbeteren, heb ik er een kleine deurknop op geplaatst.

  5. De ritmestokjes: Dit zijn stokjes van ongeveer 2 centimeter uit bamboe, pvc-buis en een soort speciaal karton. De kleuters kunnen een mooi geluid maken door deze twee stokjes gewoon tegen mekaar te slaan. Dit is een goeie oefening om de kleuters in het ritme te laten spelen op muziek. Dit stimuleert echt wel hun ritme gevoel. Het voordeel aan deze stokjes is dat ze eenvoudig te maken zijn. Op die manier kan je er voldoende maken, zodat je ze voor iedere kleuter hebt. Door verschillende materialen te gebruiken kunnen de kleuters de geluiden vergelijken.

  6. De raspinstrumenten: Deze instrumenten maken raspgeluiden door er met een fijn stokje langs te wrijven. Deze instrumenten kan je gemakkelijk maken met een lege fles met ribbels in, een voorwerp waar je geribbeld karton op kleeft of geribbeld hout.

  7. De schellenstok: Met kroonkurken, nagels en wat hout kan je zo een schellenstok maken. De schellenstok maakt het geluid zoals die van een tamboerijn.

  8. De sambaballen: Sambaballen kan je maken door met papier-marché een waterballon te bekleden, als die hard is, snij je er een opening in. Dan kan je er net zoals bij de schuddoosjes rijst of iets dergelijks indoen. Als je een handvat voor de sambabal wilt kan je een houten stok in de opening steken, en er nog een laagje papier-marché over doen.
  9. De triangel: Deze heb ik aangekocht.

  10. De cocofoon: Zaag een cocosnoot mooi in twee. Lepel hem uit en hang aan elke helft een leren riempje als handvat. De cocofoon maakt een beetje het geluid van de voetstappen van een paard, dit is één van de favorieten van de kleuters.
  11. De schuddoosjes: Dit zijn ook schuddoosjes, maar doordat ze doorzichtig zijn kunnen de kleuters zien welk materiaal er inzit. Verschillende materialen maken verschillende geluiden, dit zullen ze wel ontdekken. Vooral peuters vinden dit een leuk instrument.
  12. De fietsbel: Een houten stok (bijvoorbeeld van borstelsteel) met daarop het bovenste van een fietsbel geschroefd. De kleuters moeten er dan ook met een trommelstokje op slaan. Let wel op: De kleuters moeten op de zijkant van de bel slaan. En dat ligt wel soms nogal moeilijk voor de de jongste kleuters, die willen steeds op de bovenkant slaan, maar dat produceert geen geluid. Daarom dit intrument best maar vanaf tweede kleuter gebruiken.

Ik heb mijn koffer ook nog aangevuld met een fluit, mondharmonica, tamboerijn en ander aangekocht materiaal.

Nadat al mijn instrumenten klaar waren ben ik op zoek gegaan naar een koffer en heb die beschilderd in het thema muziek. De kleuters zijn extra nieuwschierig en gemotiveerd als ik deze koffer bovenhaal. En zijn dan zeer enthousiast om mee te doen.


















10 opmerkingen:

  1. Je creativiteit doet me echt verschieten! Echt leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey,

    Ik ben ook een kleuterleidster in spe..
    Maar wij mogen bij onze schuddoosjes geen eten gebruiken. Heb jij nog iedee'tjes wat er zoal in kan?

    x Ineke x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey,

    je kan er ook kroonkurken, nageltjes, paperclips, flesdopen, kleine steentjes enzo indoen

    Groetjes vicky

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben ook bezig met in strumenten te maken
    ik heb schudders gemaakt met kurken
    en voor in de shuders heb ik kiezelsteentjes gebruikt:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wow echt mooie spullen mijn zusje wil graag instrumenten maken en dit is echt een goede site!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooie site! Ik zit in mijn eerste jaar voor kleuterjuf en wist niet hoe ik aan mijn instrumenten moest beginnen! Je site heeft me goed geholpen! Doe zo verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo.
    Ik heb een vraagje met welk materiaal kan je zo'n schud doosjes maken?

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Supergoede ideeën en heel mooi gemaakt.
    Idee van de koffer vind ik ook heel goed gevonden !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hallo ,
    ik heb een opdracht gekregen van school om iets te maken rond muziek voor de jongste kleuters , waar ze vrij kunnen experimenteren. we moeten dus iets maken maar er mogen geen opdrachten aan verbonden zijn. maar waar er iets achter schuilt bv. een vierkanten doosje en een ronde doos daarin zitten dezelfde materialen = hetzelfde geluid maar ze zien er anders uit dus misschien dat de kls dit ontdekken maar het hoeft niet doel is dat ze uiteindelijk vrij experimenteren. NU is mijn vraag weet jij iets of tips wat ik zou kunnen maken? het lijkt simpel maar is het niet

    BeantwoordenVerwijderen